Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találja. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk. Elfogadom
Keresés

Hírlevél
EUB utasbiztosítás

A kelet csodái - fantasztikus Montenegró

Montenegróról először az érintetlen természeti szépsége, hatalmas fekete hegyei jutnak az emberek eszébe. Évről évre azonban egyre több turista keresi fel az országot, hogy csodáiról saját szemmel győződhessenek meg. Így tettünk mi is, mikor júliusban felkerekedtünk, hogy egy hetet Montenegró legdélebbi üdülővárosában, Ulcinjban töltsünk.

Sokáig tanakodtunk, hogy autóval vagy vonattal vágjunk neki a közel 900 km-es távnak, de végül a hálókocsis vonat mellett döntöttünk, aminek közvetlen járata egészen Barig vitt minket. Ennek a döntésnek köszönhetően teljesen új élményekkel gazdagodtunk, hiszen az úton egymást követték az alagutak és a viaduktok. Páratlan panoráma tárul elénk, leírhatatlan, ezt látni kell! Az út utolsó szakaszán a Shkodrai–tó szépségében gyönyörködhettünk, majd a több km-es alagutat követően Sutomorénál végre megpillantottuk a tengert.

Bartól mindössze 20 km-re található Ulcinj, így negyed óra múlva már a helyi utazási irodánál voltunk. Barátaink, akik egy héttel hamarabb utaztak, autóval vágtak neki a hosszú útnak. Szerbia felé vették az irányt, mert erre jóval rövidebb az út (870 km), mint Horvátország felé (1100 km), bár az is tény, hogy jóval fárasztóbb, hiszen az utak minősége, a hegyes vidék miatt a sok szerpentin eléggé leredukálja az átlagkilométert. Mindezek ellenére itt is elmondható, hogy a táj szépsége kárpótol mindenért.

A szálláshelyünk a 15 km hosszú homokos partszakasszal rendelkező Velika Plaza-nál volt. Egyszerű apartman fogadott minket saját fürdőszobával, konyhával, de a montenegrói szállások legfőbb jellemzője az egyszerűség, de hiszen nem is azért megy az ember, hogy fél napokat az apartmanban töltsön, így a célnak tökéletesen megfelelt.

A Velika Plaza Ulcinj belvárosától 4 km-re található. Több társaság kisbusza közül is választhatunk, amelyek 0,80-1 € közötti áron szállítják az utasokat a központba és úgy negyed óránként járnak. Barátaink szállása Ulcinj központjában volt. Az apartmant szintén az egyszerű, de tiszta volt, és az erkélyéről csodálatos kilátás tárult az ulcinji öbölre.

Ulcinjról mindenképpen fontos megjegyeznünk, hogy az albán határ közelségéből adódóan a lakosság 70%-a albán nemzetiségű, így egy rendkívül sok kultúrájú városkáról van szó, ami első benyomásra talán túl sok impulzussal hat ránk, egyszerű utazókra, azonban kedves, segítőkész emberekkel találkozhatunk. A keleties hangulatú város sok minaretjével és tökéletes káoszával először furcsa lehet, de pár nap után beleszeret az ember az itt uralkodó életérzésbe.

Nehézségeink leginkább abból adódtak, hogy a helyiek nem igazán beszéltek nyelveket. Angolt még talán a fiatalok, vendéglátósok, de aztán egyre több középkorosztályú emberrel találkoztunk, akik inkább németül beszéltek pár szót, így aztán mi is ezt részesítettük előnyben. A város határközeliségéből adódóan az árak is alacsonyabbak, mint más part menti városokban.

Ulcinj belvárosának és óvárosának fekvése azonban mindenképpen egyedinek mondható. A belváros strandját, a Mala Plaza-t körbe, a dombon felfutó házak, valamint az óváros övezi. A fenti kis utcákon és sikátorokon sétálva gyönyörű kilátás tárul elénk a városra. Esténként sem alszik a város, számos étterem, bár, kirakodó árus várja a turistákat és helyieket, az utcán hangos zene szól.

Másik tapasztalatunk, amit mindenképpen érdemes megemlíteni, a közlekedés. Azon túl, hogy számos, itthon már-már veteránnak számító autóval találkozhatunk az utcákon, a közlekedés is meglehetősen egyedinek, másképpen déliesnek mondható, de semmiképpen se essünk kétségbe, ha minden oldalról dudaszót hallunk, mert a mi szokásainkkal ellentétben náluk ez a köszönési forma. Révén, hogy egy kis városról van szó, ahol szinte mindenki ismer mindenkit, ez egy elég gyakori jelenség.

Ha az ember elutazik Montenegróba, mindenképpen érdemes bejárni az egész tengerpartot, hiszen mindössze 120 km-es partszakasszal rendelkezik az ország. Említést érdemel Bar, Budva óvárosa, Sveti Stefan mesébe illő szigete, Kotor festői szépségű öble és Herceg Novi monarchiabeli, pálmákkal szegélyezett villa sora. Mindezt autóval, de akár szervezett hajókirándulások keretében is megtekinthetjük.

Ulcinjtól 15 km-re található a Bojana folyó torkolata, amelynek túloldalán már Albánia terült el. A folyó hordalékából egy kis háromszög alakú szigetet hozott létre, melynek érdekessége, hogy két oldalról édesvíz, míg szemből a tenger mossa partjait. Mindenképp érdemes ellátogatni a folyóhoz.

Összességében elmondható, hogy felejthetetlen élményekkel lettünk gazdagabbak. Ebben a piciny országban annyi természeti érték van, hogy tán ők sem tudják igazán, hogy milyen kincsekkel vannak megáldva, de véleményünk szerint évről-évre fejlesztik ők is turizmusukat, szolgáltatásaikat. Délies, hanyag mentalitásukon nem fognak változtatni, ezt el kell fogadni az ide látogatónak; azonban ez adja keleties varázsát, kedélyesen laza atmoszféráját is!

www.adriaonline.hu - A napos oldal!